Zmiany dla przewoźników drogowych biorących udział w bezpiecznym łańcuchu dostaw "IPL" - "SPX".
Approved Haulier (AH) - zatwierdzony przewoźnik drogowy - PL/AH/00000-01
Transport drogowy pomiędzy siedzibą zarejestrowanego agenta (RA), znanego nadawcy (KC) i przewoźnika lotniczego, ładunku lotniczego i poczty (dalej: IPL), w odniesieniu do których zastosowano wymagane środki kontroli ochrony, jest w wielu przypadkach zlecany przez w/w podmioty zewnętrznym przewoźnikom drogowym, działającym na zlecenie.
Niektóre warunki i zasady umożliwiające korzystanie z usług przewoźników drogowych, a także niektóre obowiązki takich przewoźników zostały już określone w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998.
Konieczne jest zapewnienie większej przejrzystości w zakresie odpowiedzialności i nadzoru ze strony właściwego organu nadzoru (w Polsce - Urząd Lotnictwa Cywilnego), nad przewoźnikami drogowymi oraz operacjami, które wykonują, aby zachować integralność bezpiecznego łańcucha dostaw ładunku IPL w Unii Europejskiej. Cel ten należy osiągnąć poprzez wprowadzenie do przepisów wykonawczych, wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego wymogów dotyczących zatwierdzania przewoźników drogowych i sprawowanego nadzoru nad nimi.
Wymogi dotyczące zatwierdzeń przewoźników drogowych powinny poprawić bezpieczeństwo łańcucha dostaw poprzez zapewnienie większej przejrzystości i odpowiedzialności, ale bez nakładania niepotrzebnych obciążeń administracyjnych i operacyjnych zarówno na podmioty, jak i odpowiednie organy nadzoru. Przepisy określające te wymogi winny uwzględnić doświadczenia państw członkowskich, które ustanowiły system zatwierdzania i nadzoru dla przewoźników drogowych działających na szczeblu krajowym (np. Niemcy, Austria).
Aby umożliwić stopniowe wprowadzanie wymogów mających zastosowanie do zatwierdzonych przewoźników drogowych w Unii Europejskiej, wdrożenie tych wymogów powinno być fakultatywne w okresie rozpoczynającym się od wejścia w życie rozporządzenia do dnia 31 grudnia 2026 r. Ułatwi to przygotowanie do obowiązkowego wdrożenia tych wymagań zarówno przez właściwe organy, jak i odpowiednie podmioty im podlegające.
Podsumowując.
Przewoźnicy drogowi będą mogli przewozić ładunki IPL na podstawie Deklaracji 6-E tylko do 31 grudnia 2026. Po tej dacie wszyscy przewoźnicy drogowi będą musieli zostać wyznaczeni przez nadzór lotniczy i działać na nowych zasadach.
Zatwierdzenie przewoźników drogowych.